tisdag 9 februari 2010

Jag har faktiskt nummer 11 i kön! Träng dig inte!

När jag kom fram till min busshållplats imorse möttes jag av en lång rad av köande människor längs trottoaren. Min första tanke var att någon buss hade blivit inställd. Inget konstigt med det tänkte jag och funderade över om jag skulle gå förbi kön av människor och sätta mig på bänken i busskuren, som var helt tom, eller om jag skulle vara en god medmänniska och inte "tränga mig". Jag brukar sätta mig i busskuren och sedan få gå på bussen före alla andra, men just den här gången gjorde jag inte det av någon anledning. Jag ställde mig bakom kvinnan som stod sist i kön och strax därefter kom en medelåldersman och ställde sig bredvid mig. Han hade portfölj och väldigt mycket gelé i håret, som hängde fram över pannan. Bakom honom ställde sig sedan en kvinna, och sedan kom bara fler och fler folk som ställde sig i den prydliga kön. Bara någon minut efter att mannen kommit börjar han gå iväg mot busskuren. Jag tänkte att nu ska han nog "tränga sig", som jag brukar göra, men han kom sedan gående tillbaka mot mig och jag såg att han hade hämtat en tidning. Medan han var borta hade kvinnan tagit ett kliv fram så att luckan i kön, som han hade fyllt ut mellan mig och hennes plats, hade försvunnit. Mannen kom tillbaka till oss och sa: "Jaha, jag stod mellan er tror jag." och kvinnan backade så att han skulle få plats.

Det här fenomenet sitter nog i alla oss svenskar utan att vi tänker på det. Att köa. Man vill få en bra plats på bussen, men faktum är att det inte är ofta då någon måste stå upp på en motorvägsbuss mot slussen. Det finns en sittplats åt alla! Är det verkligen viktigt med detta totalt rättvisa köande. Vuxna människors hjärnor verkar fungera lite som små barns. För, för barn är det ju väldigt viktigt med rättvisa. Kom man först till sandlådan ska man också få välja spade först. Men när vuxna människor köar för att få en plats på bussen, som alla ändå får, förstår jag inte själv grejen. Kan inte alla stå tillsammans i en klump eller något? Det är ju så kallt ute nu också och om man står tillsammans skulle man hålla värmen bättre. Jag kan ju inte påstå att busshållplatserna och busskurerna utnyttjas fullt ut i väntan på bussen. Den är i stort sett tom, förutom den lilla area där folk står i en rad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar